mandag 14. april 2008

søndag 13. april 2008

Modernismen fra 1920 til 1960
-Fra 1800-tallet ble alt forandret for menneskene, begrunnet utviklingen i teknologien.
-Folk dro inn til byene for å jobbe på fabrikker, verksteder og butikker.
-Nye lyder som bråket fra fabrikker, jernbaner, dampskip og biler var helt nytt for menneskene.
-Fra 1950-årene økte flytrafikken så flystøy ble et problem.
-Fly, undergrunnsbaner, trikker, biler var en ny mulighet for å komunikasjon, hyppigere møter mellom mennesker.
-Maskiner ble etterhvert en ting menneskene omgikk med hele tiden.
-Peter Behrens designet for tyske AEG, arbeidet hans var helt nytt og banebrytende.
-I utgangspunktet skulle bare Behrens legge til rette for installasjon av det elektriske utstyret av en stor AEG fabrikk, men han fikk flere og flere oppgaver og det endte med at han tegnet hele fabrikken, og alt som hadde med esker og innpakningspapir.
-En ingeniør skal planlegge og delta i bygging av broer, veier og jernbaner, han/hun kan også konstruere og drive maskiner.
-Både ingeniører og industridesignerehar kunnskaper i teknologi og hvordan industrielle produkter blir til, men de arbeider ut i fra foskjellige forutsetninger.
-Ingeniøren har utgangspunktet i matematikk, fysikk, og kjemi(naturvitenskap).
-Industridesigneren skal ha kunnskap i samfunnet og mennesker, og hvordan kunden vi ha/oppleve varen.
-Industridesigneren er opptatt av behovene til kundene og utseendet til produktene.
-Det er ingen klare grenser mellom arbeidet til en ingeniør og en industridesigner.
-Industridesign er bygget på to ting: Kunst og teknologi.
-Kunstyrket utviklet seg fra håndverktradisjonene på slutten av 1400-tallet.
-En kunstner kunstnere arbeider med å lage et produkt det bare er en av, som har et unikt og personlig uttrykk, det er ikke en industridesignerns oppgave.
-AEGs inveseringer i bygninger og utstyr og i drlvr turbinproduktsjonen kostet enorme summer, det sto sterke kapitalkrefter i Tyskland bak. Det var ikke like lett for ingeniører og oppfinnere som kom fra enkle kår.
-Det var tilfellet med nordmannen Jens William Ægidius Elling, han konstruerte og bygde verdens første gassturbin. Han hadde ikke noen økonomisk støtte i et firma slik Behrens hadde.
-For russisk kunst kom revolusjonen i 1917 til å bety mye, tanken var at samfunnet skulle ledes av kunstnere og intellektuelle.
-I de første årene så mange modernismen som en unik mulighet for at alle i samfunnet kunne få et meningsfult liv.
-Den russiske revolusjonens kunst søkte nye veier, hadde mange uttrykk.
-Å fange en bevegelse og gi den et uttrykk, er ett kjennetegn for futurismen.
-Mange kunstnere arbeidet med flere uttrykksmåter, en av dem var Vladimir Majakovskij, han skrev dikt og skuespill samt plakater og scenedekorasjoner.
-Vasilij Kandinskij var også opptatt av mer en å male, han designet også klær.
-Luibov Popova var noe man kaller konstruktivister, det vil si en som maler og er tekstildesigner.
-Den russiske revolusjonen fikk stor betydning for synet på kvinnelige kunstnere, de ble sett på og behandlet på samme måte som de mannlige kunstnerene.
-Under Stalin var det mye undertrykkelse, terror og tvang, det gjorde
kunstnerne til å arbeide ut fra idealer som staten gav.
-På begynnelsen av 1900-tallet begynte unge menn og kvinner fra bygda å flytte til byene for å jobbe.
-Mange dro også til USA for å få et bedre liv.
-Det var vansklig for kvinner uten utdanning å få andre jobber enn hushjelp, ekspeditrise, barnepike eller vaskekone, men med utdanning kunne de bli; sydamer, modister, kontordamer, lærerinner og sykepleiere.
-Komunikasjonen ble mye bedre på 1900-tallet med jernbane, dampskip og fly.
-En modist lager hatter ut fra håndverkmessige tradisjoner og ikke fra fabrikkmessige.
-Modister var ofte kvinner.
-Det fantes mange modister i byene med egne hatteforretninger(1960).
-I kvinnedrakten var det viktig med hatter.
-Hatter er ikke like viktig i dag som det var for 40-50 år siden, da gikk ingen barhodet ute.
-Byene var fulle av møteplasser til å finne opplysninger(kafe, butikker, kino, teater, tivoli, museer...).

torsdag 10. april 2008

Lekse 10.04.08

Kvinner og håndverk


-Kvinnene fikk ikke være håndverkere, og gjøre de samme tingene som mennene, hva var deres arbeidsoppgaver?


Svar: Kvinnene skulle jobbe hjemme med matlaging, passe og stelle barn og syke, samt lage klær og tekstiler.

Kvinnene strikket,vevde og sydde.


-Når ble det første strikkelauget i Paris grunnlagt?


Svar: De går ut i fra at det første strikkelauget ble dannet i år 1268, selv om dette ikke er dokumentert i noen skriftlige kilder fra samtiden.


-Hva ble bildevevene brukt til?


Svar: De ble brukt til å henge på veggen, de kunne tette for kulde, dempe lyd, og selvfølgelig være dekorative.

mandag 10. mars 2008




Kap. 7
Karin og Carl Larsson
-The Studio,(engelsk tidsskrift av William Morris) ble ofte nevnt i sammenheng med Karin og Carl Larssons Interiørdekorasjoner.
-Impulser og ideer fra The Studio.
-I Dalarne bodde det mange kunstnere.
-Carl og Karin var utdannet Maler, han var mye ute og reiste og fikk kunstlivet på nært hold, mens hun fikk mye impulser igjennom The studio, bøker og venner.
Dansk Skønvirke
-I Danmark ble det opprettet en forening ved navn Dansk Skønvirke.
-Dansk Skønvirke var inspirert av William Morris og Arts & Crafts-bevegelsen.
-Denne foreningen var opptatt av å beholde det vakre håndverket,
Gerhard Munthe og bildevev
-Gerhard var maler, han hadde fra 1896-1899 hovedansvaret for utformingen av den nye utgaven av Snorres kongesagaer.
-Han var lenge opptatt av det som var typisk for vår gamle historie.
Treskjæring og Møbler
-Lærere og elever ved treskjærerskolene rundt om i landet var opptatt av gamle norske forbilder. Det var også møbelsnekkerne.
-I et spisestuemøblement laget i Kristiania i 1897, kan vi se disse forbildene.

søndag 24. februar 2008

onsdag 13. februar 2008

Modul 5

Jeg har tenkt å velge Interiør og Utstillingsdesign til neste år, derfor valgte jeg å jobbe med det denne uken.

Problemstilling: Hvordan tegne et tenåringsrom?

Jeg tegnet et ettpunktsperspektiv tenåringsrom, jeg lagde en del fargeutprøvinger med fargeblyant, maling, og tapet.

Jeg innredet rommet med møbler, lys og bilder.
Jeg valgte å ha litt sterke farger, samtidig å ha en del svart, kanskje litt dystert, men jeg synes det passer til tenåringer.
Som du ser er det en del elektiske apparater, fordi det er det ungdommer ofte har på rommene sine.


Jeg lagde også noen sider med bilder og tapeter for å få litt inspirasjon.

Jeg er ganske misfornøyd med at det er vanskelig å få akrylfargen til å se jevnt ut, det ble ikke så bra, men ellers synes jeg det gikk greit, jeg er ihvertfall fornøyd.


Nedenfor er det noen bilder av hva jeg har laget:

På dette bildet ser du sluttresultatet.



Her er en fargeutprøvning, jeg har brukt maling.



Her er det tapetprøver.



Her er det enda en utprøvning, jeg har brukt tapet.

onsdag 23. januar 2008